måndag 12 december 2011

Veckans tips

Färska kryddor i all ära, de är fantastiska när man ska ha och använda dem samma eller närmaste dagarna.

Jag tror inte att jag är ensam om att försöka "odla" dessa stackars uppdrivna plantor... Har provat alla möjliga varianter... gett ny jord, vattna, inte vattna... Ja, de brukar i alla fall hamna på komposten ganska omgående...

Har nu fått höra hur man bäst "förvarar" basilika... en av de kryddor vi använder mest och framförallt en av de kryddor som jag tycker att det är störst skillnad på färsk vs. torkad.
Använder helst inte den torkade varianten för jag tycker att den tappar allt vad basilika borde vara... men som sagt, nu har jag en lösning!!

Oavsett om du odlar egen eller köpt en kruka gör så här med de blad du inte hinner använda:
  • Klipp av bladen (med eller utan stjälk spelar ingen roll)
  • Odlar du själv behöver man klippa för att det ska komma ännu mer
  • Stoppa i en plastpåse som du försluter
  • Frys!!
  • När du vill ha basilika igen som smakar lika bra som färsk är det bara att ta fram ur frysen!!
  • Om du odlar egen så har du på det här sättet "färsk" basilika nästan året
  • Om du köpt en kruka kan du på det här sättet ta tillvara de blad du inte använder när den är nyköpt


En påse "färskingar"

Från och med nu kommer tipsen att dyka upp mer som månadens tips än som veckans tips... insåg att tipsen började ta slut... Vill hellre ge några bra tips än många halvbra...
På återseende med fler tips 2012!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar