tisdag 13 december 2011

Räkfond

När vi lagar mat med räkor så brukar vi alltid använda oskalade räkor. Smaken är oslagbar!!
För att få ut det mesta av eller ur räkorna brukar jag också spara skalen för att koka fond.
Om jag inte hinner göra det i samband med att jag skalar räkorna så går det faktiskt att spara skalen i en burk i kylen till nästa dag.

 
Jag brukar ta lite vad som finns hemma att smaksätta den med.
Har även provat att "rosta" skalen i ugnen innan jag kokar dem

Dags att rosta...

 
  • Räkskal
  • Lök (gul eller röd)
  • Morötter
  • Chili
  • Tomatpuré
  • Vatten

Gör så här
  • Sätt på ugnen på 200°
  • Lägg räkskalen i en långpanna eller ugnsfast form
  • Skär grönsakerna grovt (behöver ej skalas)
  • Häll på lite vatten
  • Ringla över lite tomatpuré
  • Rosta i ugnen i ca 10 minuter
  • Tag ur allt ur ugnen och häll över i en stor kastrull
  • Koka allt ca 10 minuter
  • Sila av räkskalen
  • Reducera fonden till önskad smak/styrka (Den här gången reducerade jag inte så mycket utan frös in fonden när jag kokat bort ca en tredjedel)
  • Förvara i frys eller kyl beroende på hur snart du skall använda fonden

Jag tror att det är dags att sätta upp någon god skaldjurssoppa på matsedeln :)

Tror jag ska prova göra fond utan att rosta i ugnen också och jämföra smaken för att utreda frågan att rosta eller inte rosta... Jag återkommer med min åsikt :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar