onsdag 7 december 2011

Brödbak


3 olika sorter: ett ljust, ett med kryddor
och ett mittemellan

Tänkte länge på det där med surdegsbröd innan jag gav mig in i den världen... trodde först att det var svårt och komplicerat men antog utmaningen tillslut.

Jag har bakat många olika sorter nu på alla möjliga vis och kan verkligen konstatera att det inte är särskilt svårt alls. Har följt recept till punkt och pricka ibland och ibland har jag frångått dem hejvilt... fortfarande lyckade resultat!! Allt bröd verkar bli gott bara man har surdeg som grund!

Det svåraste var väl i så fall att få "grunden" att ta sig... fick nog försöka tre gånger innan det lyckades, men nu är den där i kylen och hör och häpna... den är nog drygt två år den äldsta!
Kanske låter lite läskigt men det är ju "rulljans" i burken så det är en pigg och frisk grund att baka på (brukar dessutom byta burk ibland om den ser kladdig ut).

Tänker inte ge mig in i något sorts utlärande om surdegsbakning (än)... utan jag hänvisar er till min förebild inom denna genre... paindemartin.blogspot.com
Tyvärr har han lagt ner sin blogg men det är fortfarande den jag använder mig av när jag ska leta recept att baka eller behöver tips och råd angående surdegsbakning.

Så om jag bara kan inspirera någon att våga försöka så är mitt mål uppfyllt :) Vet i alla fall att härhemma serveras numera hembakat surdegsbröd i 99 fall av 100!!



Bubblor är bra livstecken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar