lördag 3 december 2011

Pesto

För sakens (och smakens) skull gör jag egen pesto till dagens middag... pretentiöst kanske, men väääldigt gott!
Har svårt för pesto på burk då jag ofta tycker att de är lite "fräna" i smaken.
Har dessutom hittat ett bra substitut då pinjenötter kan vara ganska dyra och ibland svåra att hitta.
Måtten är lite ungefärliga (eftersom vi har olika storlek på händerna) men som vanligt så är det bästa tycker jag att börja smått och smaka sig fram för att se om det är något man kan ta mer av.

    
    Finhackat solroskärnor, resten mixas
    
  • 1 näve solroskärnor
  • 50 g ruccola
  • ½ näve basilika
  • 1 näve parmesanost
  • 1 vitlöksklyfta
  • Olivolja
  • Salt och Peppar
Gör så här
  • Finhacka solroskärnorna
  • Skär osten i småbitar
  • Skala vitlöken
  • Använd en stavmixer för att blanda samman alla ingredienserna (har du ingen stavmixer får du finhacka allt och riva osten och röra ihop)
  • Häll i olivolja medans du mixar till önskad konsistens
  • Smaka av med ev salt och peppar


Häll upp i en fin glasburk så har du
en personlig gå-bort-present istället
för en blomma!




2 kommentarer:

  1. Ah, utan pinje... måste testas nån dag!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blev så glad när jag hittade receptet!! och ännu gladare när det blev så himla gott!! Verkligen att rekommendera :)

    SvaraRadera