lördag 3 december 2011

Pestofylld kyckling

Oj oj oj... vad mätt jag är! och vad nöjd jag är :)
Kvällens middag blev över förväntan god!! Hade föreställt mig att det skulle bli bra men överträffade mig själv :)

Komponerade nämligen middagen själv :) inte för att det var något i raket-forsknings-väg eller molekylär gastronomi... men jag kom på den själv! och gott som tusan!!

Använde peston som jag gjorde tidigare idag, den hade stått i kylen och "gottat" till sig.

Såklart är också hungern den bästa kryddan ;)

  • Kycklingfilé (1 filé per person)
  • Pesto (1-2 msk per filé)
  • Smör
  • Salt och Peppar
Gör så här
  • Sätt ugnen på 200°
  • Skär nästan igenom kycklingfilén på "tjockleken" så det blir en stor platt filé, den ska fortfarande vara i ett stycke!
  • Torka av filén med hushållspapper (de har nämligen en tendens att innehålla mycket vätska)
  • Lägg en sträng med pesto längs ena långsidan
  • Rulla ihop (som en rulltårta)
  • Lägg rullen på en bit folie och rulla ihop så tätt och tajt som möjligt
  • Lägg i en form och tillaga i ugnen i ca 30 minuter
  • Tag ut och låt vila en stund (fram till och med detta moment borde gå att förbereda...)
  • Precis innan servering, tag bort folien
  • Salta och Peppra
  • Bryn "rullarna" i smör så de får fin färg runt om
Funderade på sås men kunde inte komma på något passande... rostade rotfrukter (i ugn) och sallad med ruccola, tomat, avocado och fetaost var riktigt passande tillbehör!
Bon apetit!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar