måndag 26 december 2011

Julklapp i blöt

Fick min lergryta som jag önskat mig... vi fick faktiskt två så nu kan vi både laga mat och baka... har redan börjat leta recept.
Det som verkar vara gemensamt när jag läser recepten i alla fall för kyckling (det tänkte jag börja med) så verkar man kunna lägga i lite vad som helst i grytan, det man har hemma eller det man tycker bäst om.
Lergryta i blöt

Kom då på att jag har redan en matplan för imorgon och den borde funka i lergryta. Brukar nämligen köra den i en ugnsfast form med folie på... visst låter det lämpligt att lägga i en lergryta istället??


Kyckling med vitlök och chili
4 port
  • 4 Kycklingfiléer eller klubbor
  • 2 Gula lökar
  • 2 Röda chilifrukter
  • 4 Vitlöksklyftor
  • 2½ dl Vitt vin
  • 2½ dl Hönsbuljong + Vatten
  • Olja till stekning
  • Salt och Peppar
Gör så här
  • Skiva/strimla lök, vitlök och chili
  • Fräs lök, vitlök och chili i lite olja i en panna
  • Häll i vinet, vattnet och buljongen
  • Salta och peppra kycklingen
  • Lägg i lergrytan (eller en ugnsfast form som du lägger folie på)
  • Häll över lök/chili fräset och buljong/vinet
  • Ställ in i kall ugn (om du har en lergryta) annars 175°
  • I varm ugn tar det ca 30 minuter (i kall ugn/lergryta vet jag ännu inte... får nog hålla lite koll och återkomma)
Servera med Couscous och sallad

Jag får kanske skriva en rapport om det blev lyckat eller ej... Återkommer imorgon!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar