söndag 18 december 2011

Ny vecka igen...

Kommande vecka slutar dock lite annorlunda än många andra veckor... vilket gör matplaneringen något kortare än vanligt men inköpslistan betydligt längre ;)

Har blivit ganska duktig på att ta vara på maten i kylen och slänga så lite som möjligt.
Oftast så har jag redan nästa veckas mat inplanerad men så här mot slutet av veckan brukar jag  titta igenom kyl och frys och sen sätta mig ner och titta över matplaneringen och inköpslistan.
Som sagt har jag blivit duktigare på att ta tillvara på det vi har hemma vilket betyder att det kan bli en och annan justering för att kanske tillaga något innan bästföredatumet passerat.

I kylen nu finns salami och ädelost... inget som går åt i vardagen så med hjälp av diverse internetsökningar och bläddrande i lite kokböcker ser veckans mat ut såhär:

Måndag: Lyxen att bli bortbjuden på middag :) Ingen aning om vad som serveras... dottern har önskat "såsgryta"

Tisdag: Kyckling med salami och fetaost (nytt maträtt i familjen)

Onsdag: Broccoli och ädelostpaj (inte ny rätt, men nytt recept)

Torsdag: Mannen jobbar så vi som är hemma äter något som redan finns... rester från tis-ons eller en köttfärssås (som alltid finns i frysen nu för tiden)

Fredag: Flygande Jacob (dan före dopparedan så en skinkmacka förgyller säkert kvällen)

Lördag: JULAFTON!! Det blir klassisk julbuffé :) Ni får senare i veckan ta del av vad som finns på vårt julbord...

Söndag: Juldagsmiddag hos svärföräldrarna! Gissar på stek eller kalkon... men vi får se :)

Veckan kommer nog också att innehålla lite julgodis, knäck och kola... förhoppningsvis lite praliner (om min form kommer när den ska) och har jag eller ni tur kanske en liten kaka ;)
Baka lite mer pepparkakor... de tog visst slut ;)

4 kommentarer:

  1. Kommer att bidra med en kaka, ett gammalt recept som jag hoppas får nytt liv.

    SvaraRadera
  2. Spännande... det är kanske något jag borde känna igen alltså??

    SvaraRadera
  3. Nej det är äldre än så....

    SvaraRadera
  4. Oj oj oj... det blir en gammal kaka :P

    SvaraRadera