tisdag 6 december 2011

Experiment...

Fick ett hastigt litet infall igår och bestämde mig för att baka...

Ska ha en liten sammankomst på torsdag med lite försäljning av köksprylar (i plast... inga namn nämnda) och obligatoriskt fika :)

Kom på att rulltårta är ett väldigt "smart" bakverk... går fort att göra, håller bra i frysen och man tar fram den, skär upp den och vips så är kaffetåren komplett... man behöver alltså inte hålla på att försöka tina upp frysta bakverk när man inte fått någon förvarning...

Det jag dock tycker är lite tråkigt är fyllningen... mos eller sylt... Nej, följ med in i 2000-talet...

  • 3 ägg
  • 1½ dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk vatten
Fyllning (behövs ca 3 dl fyllning)
  • Jordgubbar (går bra med frysta som tinas)
  • Riven mandelmassa
Gör så här
  • Sätt ugnen på 250°
  • Täck en plåt eller långpanna med bakplåtspapper
  • Vispa ägg och socker pösigt
  • Blanda mjöl och bakpulver
  • Rör ner det försiktigt tillsammans med vattnet
  • Bred ut smeten på plåten/långpannan till ett jämnt lager
  • Grädda mitt i ugnen ca 5 min
  • Strö lite socker på kakan och stjälp upp den på ett smörgåspapper
  • Dra av papperet som kakan gräddats på (pensla papperet med kallt vatten om det inte släpper)
  • Bred på fyllningen
  • Rulla ihop med hjälp av smörgåspapperet.
  • Förvara i kyl eller frys
Ska ta fram bak(under)verket ur frysen och skiva upp det lite snyggt inför torsdagkvällen så bildbevis kommer... har i alla fall tjuvsmakat...mmmmmmmm

Blev två olika fyllningar... men för spänningens skull avslöjar jag inte den andra förrän på fredag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar