torsdag 1 december 2011

Skogens skörd

Har inte hunnit vara ute i skogen och plocka så mycket bär och svamp som jag önskat den här hösten men några utflykter har jag och vi hunnit med.
När man kommer gående i skogen och inser att det inte blir till att plocka svamp utan mer att skörda svamp då blir jag som ett barn i en leksaksaffär!

Med höstens/vinterns milda väder tror jag faktiskt att jag ska smita ut någon gång under helgen och se om det kanske finns några stackare kvar... har hört att man fortfarande kan fynda ;)

Det jag har hunnit plocka mest av är trattkantareller eller höstkantareller som jag nu har sparat för att förgylla kalla vinterdagar med.

Denna svampsort föredrar jag att torka... tycker att den blir lite tråkig att förvälla...
Jag brukar dela svampen på längden och breda ut dem på tidningar, svampen innehåller mycket vätska så första dagarna får man byta tidningarna minst en gång om dagen.
Jag har låtit mina svampar ligga på tork i ungefär en vecka, sen har jag lagt dem i en burk eller kartong. Viktigt att man INTE använder något lufttätt!!

När svamparna är torra går de att spara (nästan) hur länge som helst... smula ner de torra svamparna och de är en fantastiskt god krydda! eller en väldigt god bas till en svampsoppa :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar