onsdag 16 november 2011

Veckans tips

Majs - En god grönsak (eller vad det är) på ett villkor... Att den kommer direkt från en kolv och inte en burk...
Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker i alla fall att burk-majsen får någon konstig, tråkig smak... inte alls som de söta goda kornen när man gnager på en majskolv. Men då var det just det... gnager... Hur ska jag då kunna få ner det i min sallad, eller ha det som en liten enkel grönsak på matbordet??
Jag har nämligen bojkottat burkmajsen helt eftersom jag inte tycker om den... Så när min dotter (2½ år) påminde mig om att hon "faktiskt vill ha majs" (Ja, hon är lite lillgammal) så fick jag fundera lite... Det känns lite tråkigt att öppna en hel burk majs när hon äter några matskedar bara, sen får jag kasta resten...

Majs, majs, majs


Här kommer tipset:
Frysta majskorn :) Vilken uppfinning ;)


  • Värm Lite vatten och smör i en kastrull
  • Ta fram så mycket eller lite majs du vill ha
  • Rör en liten stund tills de frysta kornen tinat lagomt
  • Klart!!
Det brukar finnas beskrivning på påsen om man vill ha mått och mängd.

Det går superfort att tina dem och de smakar precis lika gott som från en kolv (tycker jag).
Kanonbra att ha hemma när man inte hinner eller glömt bort grönsakerna till middagen.
Fram med majsen så känner man sig lite nyttig i alla fall ;) dessutom brukar de flesta barn tycka om majs så då får man i dem lite grönsaker också :)

Tada!! Enkelt, snabbt och gott!!!

2 kommentarer:

  1. Jag kommer aldrig mer att kunna återgå till burkmajs! Dels så kommer bus lyncha mig.. Sen kommer jag tycka att det smakar päckel..! All thanks to you! <3

    SvaraRadera
  2. Här är burkmajsen nu ett minne blott... maken gjorde ett tappert försök att han tyckte den smakade helt ok... men han är utröstad ;) Fryst it is :)

    SvaraRadera