torsdag 17 november 2011

Hitte-på-gryta

Ikväll serverades en högrevsgryta á la fantasin...
Trodde att jag skulle hitta något gott recept på någon höstig god gryta med högrev och chorizo men när jag googlat runt insåg jag att inget av recepten var riktigt som jag tänkt mig. Lösningen blev då: det bästa från alla recepten... det borde bli gott...
Det går alltså att ha i lite vad man har och vad man tycker om... det här är vad som fanns hemma i mitt kylskåp.
  • 500 g Högrev
  • 1 paket Bacon
  • ca 100 g Chorizo
  • ca 10 Champinjoner
  • 1 Rödlök
  • 1 burk Hela tomater
  • 1 dl Grädde
  • Smör
  • Vatten
  • Buljong/Fond (köttbuljong och grönsaksbuljong)
Gör så här
  • Skär köttet i bitar
  • Bryn köttet i smör i en stor gryta (bryn i omgångar om det behövs)
  • Lägg allt kött i grytan
  • Häll på vatten så det nästan täcker
  • Tillsätt buljong (eller fond)
  • Lägg på lock och låt stå och småputtra så länge som möjligt. Högrev är ett "kok-kött" som blir mörare desto längre det får koka (dagens gryta stod i ca 3 timmar)
  • Tillsätt en burk med hela tomater som får koka tillsammans med köttet en stund
  • Häll i grädden
  • Fräs lök och champinjoner i smör i en separat panna (lägg i en skål till senare)
  • Fräs Bacon och korv i samma panna, lägg på ett fat med hushållspapper för att suga upp överflödigt fett
  • Strax innan servering är det dags att lägga i svampen, löken, bacon och korven i grytan
  • Smaka av med salt och peppar
Servera med ris eller potatis och en god sallad


Kanske inte den vackraste... men god :)
 Det här är verkligen en koka-ihop-gryta... helt utifrån vad som finns i kyl och skafferi. Nästa gång tänker jag ha i lite chili, kidneybönor och kanske lite morötter i stora bitar... och kanske något mer... vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar