tisdag 8 november 2011

Thaikyckling

Tränar just nu på att laga thaimat... får inte riktigt till smakerna som jag vill...
Kvällens kycklinggryta är i alla fall bästa försöket hittills.
Snabblagad, inga större "krusiduller", en perfekt vardagsrätt.

Kycklinggryta, ris och en avocado/tomatsallad stod på vårt middagsbord idag.

  • 2 stora kycklingfiléer
  • 2 små röda paprikor
  • 1 burk bambuskott
  • 1 burk kokosmjölk
  • Fisksås
  • Olja (neutral)
  • Sesamolja (OBS! Använd endast några droppar då denna olja är väldigt smakrik!)
  • Chilifrukt eller chilipulver(kan uteslutas)
  • ev. redning (i mitt fall maizena och vatten)
Gör så här
  • Skär paprikan i bitar
  • Hacka chilin (om du valt färsk)
  • Strimla kycklingen
  • Hetta upp oljan och sesamolja i en wokpanna (eller stekpanna)
  • Fräs kycklingen tillsammans med chilin i oljan
  • Häll i bambuskotten, fräs någon minut
  • Droppa i lite fisksås (ta lite i taget och smaka av mellan varven)
  • Häll i kokosmjölken
  • Koka några minuter
  • Smaka av med mer fisksås och ev mer sesamolja
  • Den kokosmjölk jag använde var väldigt "rinnig" i konsistensen så jag gjorde en redning av vatten och lite maizena som jag rörde ner.
  • Lägg i paprikan mot slutet så den inte kokas helt mjuk
Servera med ris och gärna en sallad

2 kommentarer:

  1. Handlade hem lite ingredienser till thai-inspirerad mat förra veckan men har inte kommit till skott ännu. Måste prova din f-lax nån dag!
    TACK för din gulliga kommentar hos mig!

    SvaraRadera
  2. Blir en thaiwok inom kort också :) men den får nog mannen vara med och styra lite i... han är wok-master i huset :)

    Din header är fantastiskt härlig!! och sen alla bilder... såå fina :) En riktig må-bra-blogg ♥

    SvaraRadera