söndag 27 november 2011

Chokladkolakakor



Kakbotten gräddad
 De här godbitarna faller nog under kategorin  vuxenkakor... jag tyckte nämligen inte om dem när jag var barn... har nu blivit vuxen och är av en helt annan åsikt... de är sjukt goda :)

Kakbotten
  • 125 g Smör
  • ½ dl Socker
  • 2¾ dl vetemjöl
  • smör till att smörja formen (eller bakplåtspapper)
Kolasmet
    
  • 1½ dl Grädde
  • 2 msk Ljus sirap
  • 125 g Smör
  • ½ dl Socker

Chokladglasyr
  • 15 g Smör
  • 125 g Mörk blockchoklad

Gör så här
Slå på ugnen på 175°
Börja med kakbotten
  • Rör ihop Smör med socker och mjöl
  • Bred ut smeten i en välsmord långpanna (eller klädd med bakplåtspapper)
  • Grädda längst ner i ugnen ca 20 minuter (kakan ska bli torr men inte få färg)
Gör kolasmeten under tiden
  • Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull
  • Sjud under uppsikt på låg-medelvärme
  •  Rör då och då i botten
  • Smeten skall tjockna något (om den är för lös för att bredas kan du kyla smeten innan nästa steg)
  • Bred kolasmeten över kakanbotten
  • Ställ kakan att svalna

Dags för glasyr
  • Smält choklad och smör i ett vattenbad
  • Bred försiktigt ut chokladen på kolasmeten
  • Låt glasyeren stelna
  • Skär kakan i bitar

Ta en kaka... ta två ;)
Förvara i kyl eller frys... om ni inte äter upp dem på en gång vill säga :)


5 kommentarer:

  1. Ja, tiden går galet fort! Tänker på den här tiden förra året, då gick jag runt med en egen julkula på magen och fick inte ihop ytterkläderna...Känns som igår typ, och nu har hon varit här lika länge som hon låg i magen. Galet.
    Vi är otroligt glada över vår fina positiva tös!

    SvaraRadera
  2. Förresten, du som bakar en del, har du testat lergryte-bröd? Superenkelt och väldigt gott! =)

    SvaraRadera
  3. Har tyvärr ingen lergryta... men i år står det på min önskelista :)
    Tack för tipset... får jag en av tomten så kommer jag att baka i den också :) Får jag ingen av tomten så får jag köpa en själv...

    SvaraRadera
  4. Varför tror du jag bakade dom när ni var små.....Vuxen poäng...

    SvaraRadera
  5. Men mamma då... ;)
    Funkar visst inte lika bra här... stora fröken äter glatt :)

    SvaraRadera