söndag 13 november 2011

Bittes paj

Det här är min favoritpaj :) Alla kategorier!
Visst finns det en massa goda pajrecept men det är som med mycket annat i mitt kök, den är enkel att göra, går att variera och när man ställer fram den på bordet brukar det komma ett: Åhhh, vad gott det ser ut :)
Jag har provat den i flera varianter: Äpple, Rabarber och Jordgubb & Rabarber... hur gott som helst
Hann få en bild på en liten bit...
så god är den ;)
  • 6 äpplen (á 130 g)... eller jag brukar fylla en pajform med den frukt jag vill ha...
  • 150 g smör
  • 3 dl havregryn
  • 2 dl socker
  • ½ dl ljus sirap
  • 1½ dl vetemjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • 2 msk mjölk
Gör så här
  • Slå på ugnen på 175°
  • Kärna ur och skär äpplena (frukten) i bitar, skala eventuellt
  • Smält smöret i en kastrull
  • Blanda under tiden ihop de torra ingredienserna
  • Blanda i mjölk och sirap i det smälta smöret
  • Häll ner de torra ingredienserna och rör runt tills allt är blandat
  • Häll/bred "smeten" över frukten
  • Grädda i ugnen i ca 30 minuter eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig
Servera med vaniljsås, glass eller vispad grädde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar