onsdag 9 november 2011

Rotsaker och ryggbiff


Före ugn

Ikväll blev det en middag som blandade både sommar och höst... Biffen hade säkert blivit godare på grillen men nu fick gjutjärnspannan stå till tjänst.
Sen vi fick den pannan måste jag säga att mina teflonpannor mest samlat damm... även om det krävs mer matfett när man steker så tycker jag att det blir så mycket godare... eller det kanske är just för att vi steker i rikligt med smör ;) Smör är gott!
I alla fall... de rotsaker kylskåpet hade att erbjuda fick representera sommaren och den blodiga biffen med en snabblagad "bea" fick symbolisera sommaren...
Såsen går att göra i förväg... den blir nästan godare om den får "stå och dra" lite.

Har fått ett recept på en majonnäs som man kan krydda upp till en "fusk-bearnaise"
  • 2-3 Äggulor
  • ½ msk Citronsaft
  • 2 krm Salt
  • 1 msk osötad Senap (dijon)
  • 1 krm (vitpeppar) Cayennepeppar
  • Dragon
  • 3-4 dl Rapsolja OBS! Använd en neutral olja, tex varmpressad rapsolja
Gör så här
  • Lägg allt utom oljan i skålen
  • Börja vispa och tillsätt oljan i en tunn stråle under vispningen. Välj själv hur du vill vispa, för hand eller ta det säkra före det osäkra och ta fram elvispen...
  • Smaka av med dragon tills du själv är nöjd
Rotsaker i ugn
  • Morötter
    Efter ugn
  • Palsternacka
  • Rotselleri
  • Potatis
  • Purjolök
  • Olivolja
  • Salt & Peppar
Gör så här
  • Sätt ugnen på 200°
  • Skär rotfrukterna i ungefär lika stora bitar, välj själv om det är stort eller smått
  • Ringla över rikligt med olivolja
  • Salta och dra några varv med pepparkvarnen, jag valde svartpeppar
  • In i ugnen i ca 40 minuter. Känn med en  potatissticka för att se om det är klart. Huvudsaken att potatisen är mjuk, övriga grönsaker tycker jag gärna att det får vara lite tuggmotstånd i

När rotfrukterna nästan var klara stekte jag ryggbiffen några minuter på var sida i rikligt med smör och på ganska hög värme. Sen fick köttet vila lite på skärbrädan innan jag skar upp det, det blev kanske något blodigt men väldigt gott :) Ska träna lite mer på att steka nötkött så jag får in känslan för när det är lagomt stekt...

2 kommentarer:

  1. Sitter och läser och blir HUNGRIG blir nog en kopp te och en macka...

    SvaraRadera
  2. :) Syftet uppnått!! Tanken är att man ska bli hungrig och inspirerad... halvvägs där ;)
    Vill ha receptet på din lax med grönsaksfräs...

    SvaraRadera