söndag 13 november 2011

Chili con Carne

 Så otroligt gott, vilket jag helt glömt bort ända tills jag kom över ett recept som beskrev hur enkelt det kan vara.
Sist jag gjorde köttfärssås gjorde jag därför dubbelt så mycket, det tar inte dubbelt så lång tid att göra dubbelt så mycket... Så nu hade jag en stor köttfärssås i frysen som bara var att ta fram.
Inte den lyxigaste av lördagsmiddagar men ack så gott, vill man nu lyxa till det hela så kan man baka lite gott bröd (kanske lite goda ostar, mjuka som hårda) och göra en god sallad till.
Det fiffiga en vardag är också att bönor finns på burk (och tetra) så det går superfort att göra bara köttfärssåsen är klar :)

Bönor som ska läggas i blöt.
Överst t h: Små vita bönor
Överst t v: Sojabönor
Nederst t h: Kidneybönor
Nederst t v: Black-eye-peas


Har inte direkt något recept med mått och mängd utan mer en "ingredienslista"

  • Köttfärssås
  • Bönor (valfria sorter, på burk eller koka egna)
  • Balsamvinäger (tror att det ska vara några matskedar)
  • Tabazco
  • Salt och Peppar
Gör så här
  • Gör köttfärssås (enligt något bra recept som du har, eller efter det recept du har i huvudet)
  • Häll i bönorna
  • Smaka av med Balsamvinäger
  • Droppa i Tabazco om du vill ha lite hetta
  • Salta och peppra om det behövs
Servera som den är eller tillsammans med ris.
Vi brukar ha väldigt mycket bönor i och hoppa över riset. Sallad och bröd brukar vi ha som tillbehör istället.

Jag är ledsen gott folk... Samma fenomen uppstod idag som igår... maten slank ner innan kameran kom fram... men gästerna som spontant hamnade vid vårt middagsbord kan gå i god för att det smakade bra ;)

Smaklig måltid!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar