lördag 12 november 2011

Pannkakslunch


Pannkakssmet

Ibland får jag ett ryck och tycker att det är himla gott med lite pannkakor och eftersom jag är lite "bekväm" och påhittig på samma gång så har jag såklart hittat min egen väg till pannkaksmålet :)

Minsta möjliga krångel för att få så goda pannkakor som möjligt... såklart ;)



Har inte lärt mig det där med tunna rackare som ska stekas med sekund-marginal...
Jag kör på tjocka pannkakor (med bakpulver i) De är lätta att steka, kalnar inte så fort och väldigt goda :)

    
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 1 msk socker
  • 2 ½ dl mjölk
  • 2 msk smält smör + smör till stekning
  •  
  • 1 ägg
Gör så här
  • Blanda de torra ingredienserna i en skål
  • Vispa ner mjölken
  • Smält smöret (förslagsvis i den panna du ska steka i sen)
  • 
  • Vispa ner smöret
  • Vispa i ägget
  • Stek pannkakorna på ganska hög värme i smör.
  • När du ser bubblor på ovansidan är det dags att vända. Har man fått in temperaturen på plattan till en bra nivå så kan man steka ena sidan så pass länge att nästan hela smeten "stannar" vilket gör det enklare att vända, du slipper att det stänker, kladdar och skvätter med smet på ena sidan när den andra är klar

Nystekta pannkakor när de är som bäst

Dagens lunch serverades med jordgubbssylt och äppelmos (präktigt hemgjort såklart ;) skämt åsido, fördelen med det hemgjorda är att jag själv reglerar sockermängden) och... i sista sekund kom jag på det... vispad grädde är väl gott till ;)
Så fram åkte lattevispen och vips (eller visp) så fanns det lagomt med vispad grädde till oss :)
Lycka till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar