torsdag 10 november 2011

En vecka sent


Små spöken på rad

Halloween-spökena kom en helg sent till vårt hus :)
Inspirationen sprutar just nu... och har nu äntligen gjort en sak som jag tänkt sååå länge.
Efter veckans majonnäs/bearnaise hade jag tre äggvitor i kylen... Har sagt så otroligt många gånger att jag ska spara dem och göra maränger av dem, har till och med fryst in dem med samma intention... Tror ni att det blivit några maränger?? Nej, just det!!


Men nu så.... och då ska det naturligtvis inte vara några stora fula klickar... nej det var det där med begränsningar igen då...
Har ingen riktigt sprits så smeten åkte ner i en plastpåse (tips, tips), klippte ett liiitet hål (har lärt mig efter några hål att man alltid gör dem för stora så bättre att börja smått och klippa igen.

Nu blev det som sagt ett väldigt litet hål och kom då på idéen att jag skulle göra pytte-maränger :) Små halloweenspöken såg de ut som. Ursöta och ursöta ;)

    Sött på burk
  • 3 äggvitor (1 dl)
  • 2 dl socker
  • ½ krm ättikssprit

Gör så här:
  • Slå på ugnen på 100°
  • Vispa äggvitor, hälften av sockret och ättiksspriten till ett hårt skum
  • Vänd ner resten av sockret
  • Spritsa eller klicka ut smeten på bakplåtsklädda plåtar
  • Grädda i ca 45 minuter, marängerna skall släppa från papperet




"Små lätta moln"


Nu tänkte jag lyxa till nästa "nyttiga" fruktsallad med mina söta små maränger :) Tänk bara på att lägg på dem allra sist så de inte drar åt sig vätska och blir blöta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar