fredag 11 november 2011

Pajalagröt

Vet inte varför den kallas så men god är den :)
Är av någon anledning väldigt förtjust i gröt av de flesta slag och det här blev en av mina favoriter när jag hittade den i en tidning för flera år sedan.
Den är inte bara god (och präktigt nyttig) den är dessutom väldigt praktisk :)
Receptet räcker nämligen precis lagomt till 5 portioner. Jag brukar därför förbereda den på söndagkväll, koka den måndag morgon och sen vips i i kylen så har jag frukost för hela veckan!
Tisdag morgon tar jag en portion i en tallrik och värmer i micron, den är nästan godare dag 2 än som nykokt.

Blötläggning

Min man tycker absolut inte om gröt över huvudtaget så jag får ha den för mig själv och fredag morgon är den fortfarande lika god :)

Lördag-söndag unnar vi oss lite lyxfrukost ;) Om vi orkar och hinner förstås...

    
    Dags att koka
    
  • ½ dl Linfrön
  • ½ dl Russin
  • ½ dl hackade Torkade aprikoser
  • ½ dl hackade Katrinplommon
  • ½ tsk Salt
  • 7 dl Vatten
  • 1 dl Havrekli
  • 2 dl Havregryn






Gör så här
  • Kväll: Lägg aprikoser, russin, plommon och linfrön i en kastrull.
  • Tillsätt salt och vatten
  • Morgon: Tillsätt havrekli och havregryn
  • Koka i 3-5 minuter under omrörning. Tillsätt lite mer vatten om det behövs


Gröt med mjölk, enkelt och supergott!




2 kommentarer:

  1. En go gröt till!
    Himmelska gröten

    4 port.

    1 l Vatten
    4 dl Rågflingor
    1 tsk Kanel
    2 krm Ingefära
    2 krm Kardemumma
    2 krm Mald nejlika
    2 msk Riven kokos
    1 krm Salt
    2 msk Solrosfrön
    2 msk Sesamfrön

    Blanda allt i en kastrull, koka upp gröten, låt den stå och dra på svag värme, gärna 10 – 15 min. Servera med honung eller skivad banan.


    Kram!

    SvaraRadera
  2. Kan gå i god för att den himelska gröten är god :)
    Den är kryddig och får mig att känna lite julkänsla ;) Alltså snart dags att göra en portion!

    SvaraRadera