måndag 14 november 2011

Måndagsstek

En dag när tid finns... oftast lördag eller söndag, men i det här fallet måndag, så kan jag bli så sugen på stek med potatis och sås :)
Mat som man fick hos mormor när man var liten... En riktig gräddsås, gjord på riktig grädde... det går inte av för hackor :)
Jag tycker om när steken har fått stå på spisen i flera timmar så att köttet nästan rasar sönder, men såklart går det att göra enligt receptet nedan... men mycket tid är att föredra.

Fransyska... delade den dock så
det blir fler stekar framöver :)

  • Nötkött (en lagom bit som passar bra som stek-kött, ibland står det på förpackningen annars kan man alltid fråga i affären)
  • Vatten
  • Gul lök
  • Morötter
  • Salt och Peppar
  • Smör
Gör så här
  • Bryn köttet i rikligt med smör i en panna som köttbiten får plats i även när locket är på
  • 
    Mmm, det tar sig
    
  • Vänd steken så alla sidor blir brynta.
  • Salta och peppra alla sidor
  • När köttet är brynt på alla sidor häll vatten i grytan/pannan och sänk värmen. Lägg på locket och se till att steken bara "småputtrar". Det brukar räcka med 1:an-2 :an på spisen
  • Skala lök och morötter och skär i stora bitar
  • Lägg i grönsakerna i grytan. Vill du inte att morötterna ska bli helt genomkokta kan du vänta ett tag med att lägga i dem
  • Ös steken då och då, dvs ta en sked eller en slev och ös "skyn" över köttbiten några gånger per "ösning"
  • Låt nu steken stå så länge som möjligt. Den blir bara mörare och mörare
Sås
När det börjar närma sig servering är det dags att göra sås. Det finns såklart lika många såsrecept som det finns stekar... gör din favoritsås...
Det som är praktiskt och gott när man gör en stek är att man får en väldigt god sky som grund till såsen.
Jag använder riktig grädde för det tycker jag är godast.
Dagens sås kryddade jag med lite torkade trattkantareller som jag malt, messmör, lite mer salt och peppar samt att jag gjorde en redning på vatten och maizena.

Potatis, Stek, Sås och morötterna som lagats tillsammans med steken... Söndagmiddag på en Måndag :)
Morötterna som pricken över i:et

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar