söndag 8 januari 2012

Veckans planering

Det här börjar bli ett återkommande inlägg varje söndag...
Vet inte hur spännande det är, men jag hoppas på att du som läser ser något som lockar och därför återkommer!

Passar dessutom alldeles utmärkt för mig som är en "listoman" och gärna sätter mig med en matlista och inköpslista bredvid varandra och checkar av inför en ny vecka.

Måndag: Laxgryta

Tisdag: Fannys kyckling (nytt recept)

Onsdag: Mammas lax

Torsdag: Blomkålsgratäng á la Jamie (nytt recept)

Fredag: Tacopaj (fredagsmys med tacos, klockrent;))

Lördag: Bortbjudna på middag :)

Söndag: Pestofylld fläskfilé (provar fylla fläskfilé efter kycklingsuccé)
För mig och oss så sparar denna typen av planering en hel massa tid och energi senare i veckan.

Vi vet vad som behöver handlas och vad som sen ska lagas istället för att varje dag stå där och fundera vad vi ska äta idag... hos oss är det ingen bra idé med småbarn och två föräldrar som behöver hålla blodsockret på en rimlig nivå... få gånger förutom när jag är hungrig blir jag så irriterad över småsaker och har svårt att tänka klara tankar...

Risken att det "slår över" är härmed minimerad eftersom maten förbereds i största möjliga mån:
Den tas upp ur frysen (om det behövs) dagen innan, allt finns hemma och det är bara att sätta igång i god tid så vet jag att maten är klar när det är dags för middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar