onsdag 18 januari 2012

Valnötsbröd

Kom på när jag redan hade börjat med det här brödet att valnötter i bröd kanske inte skulle falla varken mig eller min man i smaken... men det var lite sent påtänkt då... och till något skulle julnötterna användas ändå...

Nu är jag helt övertygad!! Så otroligt gott bröd!! Nästan så jag vill sätta mig i bilen på en gång, åka till affären och köpa en bit god brieost för det kommer att vara grymt gott på det här underbara brödet föreställer jag mig!!
Det här kommer definitivt bakas igen!

    
    Fantastiskt vackra valnötter
    
  • 25 g Jäst (½ paket)
  • 1 tsk Salt
  • 2 tsk Honung
  • 4 dl Ljummet Vatten
  • 4 dl Rågsikt
  • 4 msk Olivolja
  • 200 g hackade Valnötter
  • 5-6 dl Vetemjöl special
Gör så här
  • Smula ner jästen i en bunke
  • Strö över salt och klicka i honung
  • Häll på några matskedar av vattnet och rör ut jästen
  • Tillsätt resten av vattnet och rågsikten
  • Låt blandningen stå ett par minuter
  • Rör ner olja och hackade valnötter
  • Tillsätt mjölet och arbeta ihop degen
  • Lägg över en handduk och jäs degen i ca 1 timme
  • Knåda den jästa degen lite lätt på ett mjölat bakbord
  • Dela degen på två delar och forma till 2 små limpor (jag använde limpformar á 1.5 l)
  • Låt jäsa i ca 30 minuter
  • Slå på ugnen på 200°
  • Grädda brödet mitt i ugnen tills innertemperaturen är 97° (ca 30 minuter) 
  • Låt brödet svalna på ett galler


En nybakad kvällsmacka... lyx!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar