lördag 1 december 2012

Nattjästa nyttobullar

Vilken lyx att vakna till doften av nybakat bröd!!
Vi teamade med detta bak... Jag gjorde en deg igår kväll och bakade ut bullar som jag sedan ställde svalt för jäsning över natten.
Mannen startade ugnen imorse medans jag fick dra mig i sängen och jag märkte att frukosten började bli klar när huset började fyllas av doften av nybakat!! Vilken lycka!! och vilken kärlek ♥

Självklart går det att göra degen på morgonen/förmiddagen och låta jäsa under dagen för att grädda till middagen/kvällen. Nybakat till middagen eller nybakat till kvällsteet är inte heller fy skam.

Godnatt världen, godnatt brödet!
  • 25 g (½ pkt) Jäst
  • 2½ dl kallt Vatten
  • 1 msk Olja (olivolja, rapsolja eller annan matolja)
  • 1 msk Honung
  • 1 tsk Salt
  • 1 dl Fiberhavregryn
  • 1 dl Vetekli
  • 5 dl Vetemjöl special
  • ev solrosfrö eller flingsalt
Gör så här
  • Lös upp jästen i vattnet
  • Tillsätt olja, honung, salt, havregryn samt vetekli
  • Knåda in mjölet för hand eller i maskin
  • Dela degen i 8 delar
  • Rulla till bollar
  • Lägg på en bakplåtsklädd plåt
  • Pensla lite olja på bollarna
  • Täck med plastfolie och lägg på en handduk
  • Ställ plåten i kylen eller på annat svalt ställe över natten
  • På morgonen
  • Starta ugnen på 250°
  • Pensla ev bullarna med lite vatten och strö på lite solrosfrön och/eller flingsalt
  • Grädda bullarna i ugnen ca 10 minuter


Såå lyxigt en lördag med mysfrukost med hela familjen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar