måndag 17 december 2012

Knäck

Självklart blev det vanlig, hederlig knäck också!! Ingen jul utan knäck ;)
Jag brukar inte ha i mandlar i mina knäck för vi har allergiker i familjen (och jag tycker faktiskt att det är godare utan).
Jag skriver med mandeln i receptet i alla fall så får du välja själv hur du gör... Självklart kan du ha i mandel (samma mängd) i chokladknäcken också :)

  • ca 40 st
  • 1 dl ljus Sirap
  • 1 dl Vispgrädde
  • 1 dl Strösocker
  • 1 msk Smör
  • ¾ dl hackad Sötmandel
Gör så här
  • Blanda sirap, grädde och socker i en (tjockbottnad) kastrull
  • Koka upp och låt koka 5-10 minuter
  • Använd termometer och låt koka till det når 125° (130°= hård knäck)
  • eller gör kulprovet (se beskrivning nedan)
  • Ställ ut knäckformar på en bricka
  • Tag knäcken från värmen när den är klar
  • Rör ner smör och hackad mandel
  • Häll knäcksmeten i formarna

Jag brukar hälla över smeten från kastrullen till en värmetålig liten tillbringare, mot slutet av upphällningen brukar knäcken stelna och bli svår att hälla... ställ då in tillbringaren 20-30 sek i micron så blir den lösare och lättare att hantera


Kulprov
  •  fyll ett glas med kallt vatten
  •  droppa några droppar knäck ner i glaset
  • försök forma till en kula, när smeten går att forma är knäcken klar
  • börja med att göra ett kulprov tidigt så märker du skillnaden på konsistensen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar