lördag 15 december 2012

Chokladknäck

Kunde bara inte låta bli att få testa lite twist på knäcken i år... Tycker förvisso om traditioner så det blev inte alltför utflippat... och ja, det kommer såklart en originalknäck också!!

Men den här blev i alla fall farligt god!! Godare än den traditionella till och med ;)

Ca 40 st
  • 1 dl Ljus Sirap
  • 1 dl Vispgrädde
  • 1 dl Strösocker
  • 1 msk Kakao
  • 1 msk Smör
Gör så här
  • Blanda sirap, grädde, socker och kakao i en kastrull
  • Koka upp och låt stormkoka till temperaturen når 125° (130° = hård knäck)
  • Tag från värmen
  • Rör ner smöret
  • Häll upp i knäckformar
  • Ställ knäcken svalt



När jag kokar knäck använder jag numera alltid termometer...
Första året när jag använde det kokade jag knäcken som jag kokat tidigare år... Den fick småputtra timme in och timme ut med kulprov då och då... det tog en hel evighet...
 Året efter tänkte att "det får bära eller brista, nu ska det bli knäck" så jag lät det hela stormkoka med termometer i kastrullen. Ca 10 minuter sen var temperaturen nådd!
Summa summarum = Stormkoka!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar