onsdag 5 december 2012

Mörkt filbröd

Fick ett recept på ett bikarbonatbröd förra veckan. Ett bröd som man bara rör ihop och gräddar omgående vilket besparar massa jästid och som kan betyda nybakad kvällsmacka eller varför inte ett nybakat frukostbröd.
Härhemma är det i alla fall så på helgerna att frukosten serveras någon/några timmar efter att första ögonen öppnats... Välling mättar de små medans vi vuxna kan skrota runt och få lite sysslor gjorda eller bara myser i soffan. Denna tid ger alltså utrymme för att röra ihop och grädda ett bröd.

Jag kunde i alla fall inte hålla mig när jag fick receptet... Hade inte alla ingredienser hemma så det blev några ändringar... Här bjuder jag på min version!

  • 5 dl Vetemjöl
  • 2 dl Grovt Rågmjöl
  • 2 dl Havregryn
  • 1 msk Bikarbonat
  • 1 tsk Salt
  • 5 dl Fil
  • ½ dl Sirap
  • 1 dl Russin
  • 1 (normalstor) riven morot
Gör så här
  • Starta ugnen på 180°
  • Rör samman alla torra ingredienser
  • Tillsätt fil, sirap, russin och den rivna moroten
  • Rör samman allt till en smet
  • Använd 1 stor eller 2 små limpformar som du klär med bakplåtspapper
  • Fördela smeten i formen/formarna
  • Ställ in i ugnen och grädda 1 timme
  • Tag ut och låt svalna på galler

Kvällslyx med nybakat med brie!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar