onsdag 6 juni 2012

Råstekt potatis

Oj oj oj... nostalgi för mig!! När jag var liten var jag väldigt liten även i maten... Ända tills det kom fram råstekt potatis på bordet. Då åt jag som en häst!!
Det är så sjukt gott!! Måste alltid skala några potatisar extra när det här står på menyn ;)

  • Potatis
  • Vitlök (alt. vitlökspulver/peppar)
  • Smör eller olja till stekning
  • Salt och Vitpeppar
  • Vatten
Gör så här
  • Skala och skiva potatisen tunt
  • Hetta upp en stekpanna med smör eller olja
  • Stek potatisen i omgångar (täck botten på pannan) på medelhög värme tills den får lite färg
  • Krydda med vitlök, salt och peppar
  • Lägg över den stekta potatisen i en annan stekpanna på låg temperatur
  • Häll på några matskedar vatten och lägg på lock
  • Stek en ny omgång potatis
  • Lägg över i andra pannan
  • Fortsätt tills all potatis är stekt gyllenbrun
  • Lägg över i pannan med lock och låt potatisen ligga där och "småputtra" tills den är genommjuk
  • Smaka av och krydda eventuellt mer

Fick skynda mig att ta en bild... Här bredvid en grillad ryggbiff!
Mumma!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar