onsdag 27 juni 2012

Chokladfavoriter... Kärleksmums...

... kärt barn har många namn.
Roar mig i regnet med att baka... och det här är ett recept jag ärvt av min mamma. De bakades nämligen hemma när jag var liten och vi barn smög i frysen och åt upp dem till min mammas förtret och vansinne när hon hittade tomma kakburkar i frysen... men de var helt enkelt oemotståndliga ;)
Förlåt mamma!! Ska baka en hel burk till dig nästa gång ;)

  • 5 Ägg
  • 4½ dl Strösocker
  • 4½ dl Vetemjöl
  • 3 tsk Bakpulver
  • 3 msk Kakao
  • 2 dl Vatten
  • 200 g Smör
Gör så här
  • Starta ugnen på 200°
  • Smält smör och ställ åt sidan
  • Vispa ägg och socker poröst
  • Blanda mjöl, bakpulver och kakao
  • Häll ner mjölblandningen i äggsmeten och vispa till en jämn smet
  • Häll vattnet i det smälta smöret
  • Häll ner smör och vatten i smeten
  • Vispa hastigt ihop till en slät smet
  • Häll smeten i en bakplåtsklädd långpanna
  • Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter


Glasyr
  • 4 msk Smör
  • 200 g Florsocker (3-4 dl)
  • 2-3 msk starkt Kaffe
  • 1½ msk Kakao
  • 1 tsk Vaniljsocker
  • (kokosflingor)
Gör så här
  • Smält smör i en kastrull
  • Tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker
  • Rör till en jämn smet
  • Bred på glasyren medans kakan är varm
  • Strö över kokosflingor
  • Skär kakan i lagomt stora rutor


Passar som sagt utmärkt att frysa, tinar snabbt och enkelt att ta upp så många du vill ha och behöver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar