fredag 10 februari 2012

Svampstuvning

Något av det godaste jag vet är svampstuvning, så gott att jag kan äta det med sked helt utan tillbehör... Sen är det såklart ett väldigt gott tillbehör, till en köttbit, till färsbiffar eller på en toast.

Jag har fördelen att både bo i närheten av dessa skogens små guldklimpar och intresset av att plocka dem... 
Sen får jag såklart tacka min mor som drog mig med ut i skogen på svampjakt när jag var liten... då kanske det inte var så uppskattat men idag förstår jag att det gav mig kunskaper som jag kan använda idag när jag på eget initiativ går ut för att plocka.

Så här blev kvällens stuvning... och vill man inte (eller inte har möjligheten) plocka själv så finns det faktiskt i affären :) Champinjonstuvning går inte av för hackor!

  • 300-400 g färsk Svamp (kantareller, karl-johan, champinjoner... eller vad du får tag på)
  • ½ Gul lök
  • 4-5 dl Grädde
  • Vitpeppar
  • Salt
  • Smör
Gör så här
  • Finhacka löken
  • Skär svampen i småbitar
  • Fräs svamp och lök i lite smör
  • Är svampen färsk, låt den puttra en stund på lägre temperatur så den släpper en del vätska (jag brukar ha förvälld svamp i frysen)
  • Tillsätt grädde lite i taget och låt stuvningen puttra (desto längre den får puttra desto krämigare blir den)
  • Krydda med salt och vitpeppar


Godast tycker jag stuvningen blir om den får puttra riktigt länge, den blir då både tjockare och krämigare. Jag brukar låta den stå och puttra och hälla på lite grädde i taget så den får reduceras lite mellan "påfyllningarna"
Om stuvningen är för lös kan man reda av den med vatten/mjöl eller vatten/maizena










  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar