fredag 19 oktober 2012

Ugnsrostad sötpotatis

Har vi några olika tillfällen försökt mig på sötpotatis utan särskilt bra resultat... Har (eller hade) förlikat mig vid tanken på att det helt enkelt var en rotsak (eller vad det nu är) som jag inte tycker om.
Idag kom en härlig grönsakslåda levererad till min trapp med en massa gott i... Bland annat sötpotatis. Middagssällskap var bokat så jag tänkte helt fräckt att om inte jag tycker om dem avlånga potatisarna så kanske mina gäster gör...
Men... vi slogs nog om de sista bitarna av sötpotatisarna också ;) Jag knäckte koden... Det blev kanongott!!

Längst upp till höger...
något tveksam först men oj, vad jag är omvänd!!
  • Potatis
  • Morötter
  • Sötpotatis
  • Flingsalt
  • Nymalen Svartpeppar
  • Olivolja
Gör så här
  • Starta ugnen på 225°
  • Skala alla rotsaker
  • Skär i jämnstora klyftor
  • Krydda med salt och peppar
  • Ringla över rikligt med olivolja
  • Ställ in i ugnen och rör om då och då
  • Klart på ca 30 minuter, känn med potatissticka


Eventuellt kan man börja med potatis och morötter och lägga på sötpotatisen senare då den blev något mosig... vilket var väldigt gott ändå!!
Serverades tillsammans med Kyckling på franskt vis, en fantastiskt god fredagmiddag om jag själv får säga... och det får jag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar