onsdag 18 juli 2012

Svamptider

Nu när skogens guld börjar dyka upp (och andra svampar också förstås) vill jag dela med mig av hur jag tar om hand om min skörd.
Är uppväxt med en svampkunnig mor som tog med oss barn till skogen vare sig vi ville eller inte... men det verkar ha fungerat för nu finns det få saker som ger sån ro i själen (och förhoppningsvis godbitar i frysen) som en skogspromenad med en korg full med svamp.

Oftast blir det kantareller men jag tar gärna en Karl-Johan eller kanske en Blodriska om jag hittar...
Oavsett så förväller jag alltid svampen... förrutom Trattkantarellerna som jag torkar (också enligt mor)


  • Rensa svampen och skär i mindre bitar
  • Lägg i en stekpanna med non-stick-beläggning (t.ex. teflon)
  • Sätt platten på ganska låg värme (jag brukar pendla mellan 2-4 på en 9-gradig skala)
  • Är svampen väldigt torr brukar jag slå på lite vatten för att "kick-starta" förvällningen
  • När svampen blir varm börjar den släppa vätska
  • Låt svampen stå och puttra tills all vätska försvunnit (var försiktig med temperaturen mot slutet)
  • Låt svampen svalna
  • Ös upp den förvällda svampen i små påsar och frys in
Perfekt att ha små portionspåsar i frysen att ta upp vid behov... i höstmörkret för att göra en krämig svampstuvning till exempel...





Lycka till och god jakt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar