onsdag 13 november 2013

Smör

Så vansinnigt enkelt egentligen och kul!! Utnyttjade mina barns betydligt mindre händer som passade alldeles perfekt för att knåda ihop massan till en vacker smörklump. Mina barn är förtjusta i smör (att äta med sked om de skulle få ;-)) och därför var det här extra kul i köket att få göra sitt eget smör :-)

Vilken lyx nästa gång jag (du) vill göra ett kryddsmör att faktiskt få kryddsmör som du själv gjort från grunden ;-) ett plus i kanten från middagsgästerna garanterat...

Än så länge är mitt smör enbart saltat med lite gott flingsalt... ska bara njuta av den här första omgången för det här har jag redan lovat barnen att vi ska göra igen!
Blir dessutom ett experiment att se hur länge det håller sig. Hoppas det håller sig ett tag för då är det ett perfekt spar-tips när man har grädde som håller på att passera bäst-före-datumet.
Nu har jag hållit på det här inlägget ett tag för att genast ge er ett svar på ovanstående fråga... Vispade grädden sista bäst-före-dagen (borde alltså ha börjat surna redan några dagar senare)... Smöret är idag snart 3(!) veckor och fortfarande lika gott :-) 
Alltså ett ypperligt spar-tips om du har grädde som närmar sig sitt slut-datum och du vet att du inte kommer att använda den... Gör smör!!

Fram med vispen och kör!!



  • Vispgrädde
  • Salt
  • (ev kryddor)

Gör så här

  • Häll grädden i en bunke
  • Vispa!! 
  • Fortsätt vispa ända tills det blir grynigt och det börjar "skära sig" det blir smör och kärnmjölk
  • Häll av vätskan (kärnmjölk, som går utmärkt att baka på)
  • Knåda ihop smöret till en jämn klump
  • Knåda in salt i smöret (vanligt eller flingsalt)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar