lördag 23 november 2013

Hasselbackspotatis

Har på något sätt länge dissat denna klassiker utan att egentligen veta varför... och nu när jag äntligen lagat och avnjutit den så vet jag ännu mindre varför!
Såå himla gott!! Det här blir min nya "fest" favorit :-)
Enkelt, sköter sig självt och grymt gott!! Jag skivade mina potatisar ganska tunt vilket gav lite "chips-känsla" med de tunna knapriga skivorna, mycket trevligt :-)


Ett försök att illustrera hur man med
hjälp av en träslev på var sida
om potatisen lätt kan skära den
utan att skära igenom

  • Potatis
  • Smör (ca 2 msk smör till 4 potatisar)
  • Salt
  • ev ströbröd eller riven ost

Gör så här

  • Starta ugnen på 225°
  • Skala potatisen
  • Skär potatisen i tunna "skivor", du ska inte skära igenom helt utan låta "botten" sitta ihop 
  • Lägg potatisarna tätt i en ugnsfast form
  • Smält smör i en kastrull på spisen
  • Häll knappt hälften av smöret över potatisarna
  • Salta lätt på dem
  • Ställ in i ugnen
  • Tillaga i ugn 35-40 minuter
  • Då och då under tillagningstiden skeda över resterande smör
  • Mot slutet av tillagningstiden kan du strö lite riven ost eller ströbröd över potatisarna
  • Känn med potatissticka så de är genommjuka

Servera tillsammans med något gott, här blev det en nostalgisk fondueafton :-)
det gäller att vara snabb med kameran ;-)
fem sekunder senare var den här sista
rackaren borta :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar