tisdag 12 november 2013

Rosastekt ankbröst

Äntligen blev ankbrösten tillagade! Blev överraskad över hur enkelt det var att få de så fina. Termometer är ett måste för mig! Inte kul att försöka chansa och så blir det inte så bra man tänkt sig...

Ett tips till är att lära känna sin spis... Vilka "grader" steker du bäst på??
Mina spis är en vanlig häll (ej induktion), förhållandevis ny, graderad 1-9. Så här gör jag när jag steker (typ kött, kyckling och nu också anka): På med plattan på 9:an, rikligt med smör i pannan. När allt smör smält är det dags att lägga i det som ska stekas, sänker plattan till 6:an, låt nu det som steks vara!! Aja, baja... inte peta och titta och vända... det sköter sig självt... och det är här det kommer in det där med att känna sin spis, jag vet att drar jag ner till 6:an så blir det inte bränt, det blir perfekt! Ska jag steka flera omgångar eller en längre stund drar jag upp till 7:an efter kanske 5 minuter...

Nu till ankbröstet...


  • Ankbröst
  • Salt och Peppar
  • Smör till stekning

Gör så här

  • Anka är en ganska fet fågel och tanken är att skinnet ska vara kvar på ena sidan vid stekning, om du vill kan du skära diagonala skåror i skinnet
  • Starta ugnen på 175°
  • Hetta upp smör i en stekpanna
  • Lägg i ankbröstet med skinnsidan nedåt
  • Låt steka 5 minuter (rör ej, läs ovan...)
  • Salta och peppra sidan som är uppåt
  • Vänd och stek 5 minuter på andra sidan
  • Salta och peppra skinnsidan
  • Tag köttet från värmen, lägg ankbröstet i en ugnsfast form alt. använd en stekpanna som tål ugnsvärme
  • Stick in en termometer i mitten på bröstfilén
  • Ställ in i ugnen
  • Tag ut köttet när det nått en innertemperatur på 60°
  • Lägg köttet på en skärbräda
  • Täck med aluminiumfolie och låt köttet vila 15 minuter


Skär upp köttet i skivor och servera med goda tillbehör, tex rödvinssås och potatisgratäng




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar