fredag 7 augusti 2015

Pannkakor och plättar

Här kommer ett grundrecept på pannkakor och plätt men främst mina filosofier och tips på hur man steker... Tills för alldeles nyligen var jag tämligen oduglig på att steka pannkakor, de gick bara sönder och gick inte att vända... Så jag höll mig till att steka plätt.
Sen hände det att jag besökte en vän som skulle bjuda på pannkakor och jag fick då tillfälle att se hur pannkakor ska stekas.
Först och främst gäller det att hitta rätt temperatur, på samma sätt som när man ska steka kött så gäller det att "lära känna sin spis"...
I alla fall, en liten klick smör, 3/4 dl smet i pannan och sen tipset: Låt pannkakan vara!! Med facit i hand så har jag försökt vända på tok för tidigt... Låt den ligga tills den är nästan genomstekt,  därav vikten att ha koll på temperaturen. På min spis som har 12 steg steker jag på 4:an. Hellre lite lägre temperatur så pannkakan kan ligga utan att bli bränd...
Sen vända och steka en liten stund på andra sidan...

2,5 dl Vetemjöl
0,5 tsk Salt
6 dl Mjölk
3 Ägg
3 msk smält Smör

Gör så här:
Blanda mjöl och salt
Vispa i hälften av mjölken till en klumpfri smet
Vispa sen i resten av mjölken
Vispa i äggen ett och ett
Vispa i det smälta smöret
Låt smeten stå minst 30 minuter innan du börjar steka

Och kom ihåg, stek med omsorg 😉👍
Lycka till!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar