onsdag 5 augusti 2015

Ketchup

Skriver via mobilen, så jag får inte till alla finesser som jag vill...
Har två burkar i kylen,  en tänkte jag äta själv (eller familjen alltså) den andra tänkte jag som en söt liten gå-bort-present 😊





6 Tomater
1 Gul lök
2 Vitlöksklyftor
1/2 dl Tomatpuré
1/2 dl Vitvinsvinäger
1/2 dl Farinsocker
Rapsolja
Salt och Peppar

Gör så här:
Skålla tomaterna (eller låt bli, eftersom jag ändå silade ketchupen så nästa gång skippar jag skållningen. Om du inte silar din ketchup kan skållning vara en bra idé)
Finhacka löken och vitlöken
Värm rapsolja försiktigt i en kastrull
Fräs lök och vitlök i oljan försiktigt, den ska inte få färg.
Skär tomaterna i bitar
Lägg tomaterna i kastrullen
Tillsätt tomatpuré, vinäger och socker
Låt koka ca 20 minuter
Smaka av med salt och peppar
Sila ketchupen om du vill ha den helt slät
Häll upp i väl rengjorda burkar
Förvara i kylskåp



Posted via Blogaway


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar