söndag 10 augusti 2014

Inlagd gurka

Long time...

Verkligen länge sedan något uppdaterades härinne... Har fått lite bakläxa och funderingar på vart jag tagit vägen men det är bara att inse att dygnets 24 timmar inte räcker till allt jag vill göra...
Försöker tänka i alla fall att recepten inte blir inaktuella... så jag hoppas verkligen att ni som hittar hit (gamla som nya läsare) använder er av de olika sorters sökfunktioner för att hitta något gott även om det publicerades för ett år sen eller två... ;-)

I alla fall... 
Här växer och frodas det, på alla fronter...
Växthuset är invaderat av gurkor (och squash) och då i form av små taggiga Västeråsgurkor.
Satte några taniga små plantor i våras som vi fick och tänkte i mitt stilla sinne att "vi får väl se vad det blir"... När sen blommorna började komma så tänkte jag "jag kommer att få sälja på torget..."
Igår gjorde jag en lag och la in första gurkan... När middagen var slut var det bara lag kvar, lätt som en plätt, bara att skiva en till gurka och stoppa ner...

Oj oj, nu är tredje gurkan i burken och jag har redan span på nästa som börjar växa till sig. 



  • Gurka (jag har gjort på Västeråsgurka)
  • 1 dl Vatten
  • 2 msk Ättikssprit
  • 2 msk Strösocker
  • ½ krm Vitpeppar
  • 1 krm Salt
  • Persilja

Gör så här

  • Skiva gurkan (jag använde en mandolin och skivade på 2 mm)
  • Blanda vatten, socker, ättikssprit
  • Krydda med peppar och salt
  • Lägg i gurkskivorna
  • Strö över finhackad persilja efter smak och tycke
  • Låt gurkorna stå någon timme innan servering (gärna över natten)


En söt liten gå-bort-present :-)
Om det nu blir något kvar till någon annan ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar