måndag 28 oktober 2013

Rödvinssås

Googlade länge innan jag bestämde mig för hur jag skulle koka min rödvinssås... Insåg att enklast är godast... finns massor med recept därute med mängder av ingredienser, men jag valde att lyssna till några namnkunniga kockar... less is more! 
Så här gjorde jag min sås! Den blev otroligt smakrik och god! Är mycket nöjd! Det man kanske ska tänka på när smakerna börjar framträda är att en sås är ett tillbehör som inte serveras i så stor mängd, därför kanske det "lilla" som läggs upp på tallriken ska smaka ordentligt... Blev först lite skrämd av den intensiva smaken men när jag tänkte på att såsen kommer att få sällskap av andra delar på tallriken som också bidrar med massa smaker så insåg jag att en blaskig sås som knappt smakar något inte skulle göra någon lycklig...

Nog om det, dags för sås ;-)



  • 6 dl Rödvin
  • 3 dl Kalvfond (vatten + fond)
  • 2 st Schalottenlökar
  • 1 Lagerblad
  • 3 kvistar Timjan
  • 2-3 msk Smör
  • ev Salt och Peppar
  • ev några droppar honung

Gör så här

  • Grovhacka löken
  • Häll vinet i en kastrull
  • Lägg i lök, lagerblad och timjan
  • Koka upp och låt koka tills vätskan reducerats (konsistensen ska börja bli något simmig)
  • Tillsätt kycklingfonden
  • Koka upp och låt såsen reducera igen
  • Smaka av med jämna mellanrum så du känner hur smaken förändras
  • När konsistens och smak börjar bli bra, sila av såsen
  • Häll tillbaka såsen i kastrullen
  • Låt puttra på svag värme
  • Smaksätt med ev salt och peppar och eventuellt några droppar honung (om såsen är för syrlig)
  • Klicka i smöret och låt smälta


Servera tillsammans med goda tillbehör!
Varför inte testa rödvinssås till fisk, en god torskrygg kanske!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar