tisdag 22 oktober 2013

Matkasse...

Har länge funderat på det här med matkasse... Även om jag själv är intresserad och kan planera så skulle jag tycka att det kunde vara kul att prova någon av alla matkassar som finns. Både för att få lite nya idéer och inspiration och för att det verkar ganska bekvämt ;-)

Har du några erfarenheter från någon kasse? Har du provat olika?

I alla fall... Nu tänkte jag att jag skulle räkna ut en egen matkasse... Vad kostar min veckomatsedel och vad behöver handlas...

Har räknat veckan som nu är planerad, vi lagar ungefär 4 portioner per dag 2 vuxna, 2 små barn och vi får minst 1 matlåda varje dag.

Måndag: Grekisk pyttipanna ca 85 kr

Tisdag: Minestronesoppa ca 35 kr

Onsdag: Thailändsk köttfärsås ca 69 kr

Torsdag: rester... "gratis"

Fredag: Biff Rydberg ca 110 kr

Lördag: Ankbröst med rotfrukter ca 159 kr

Söndag: Paella ca 100 kr

Då vill jag också poängtera att detta är 6 st dagar (mot kassarnas vanliga 4 eller 5 dagar) och nu råkade vi planera två dyrare "lyx-middagar" efter varandra... (fre + lör) Totalsumman blir: 558 kr
Ett roligt litet kvällsprojekt i soffan bredvid "kvittoburken", måste prova fler veckor för att få ett bra genomsnitt...

Förvisso en ganska ungefärlig uträkning men jag gissar att vi räknat i överkant snarare än tvärtom... dock ingen sallad medräknad den här veckan. Måndag + tisdag innehåller en hel del grönsaker i maten men vi brukar ändå ha sallad på bordet... Kanske nästa projekt att räkna ut veckans salladskostnad ;-)

Mycket trevligare att spara kvittona i en fin burk :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar