söndag 24 januari 2016

Jordfabrik och kompost

Går en spännande vår till mötes...
I höstas flyttade ett litet husdjur in under köksbänken... Den bor i en hink och heter Bokashi :-)


startkit :-)
Skämt åsido...

En typ av kompostering, eller egentligen en sorts fermentering. (Vill du läsa mer om detta och ha fakta så får du googla själv... här kommer mest mina reflektioner kring vår hantering härhemma)
Allt vårt kompostavfall åker ner i hinken tillsammans med bokashiströ.
Så länge det var mildväder ute grävde jag ner mina hinkar i växthusets tomma odlingslådor.







130-liters lådan fylls
med 3 hinkar till innan
den ska vila över vintern


Tidigare har dessa lådor efter en säsong bestått av ganska trött jord som vi varje vår grävt ur och ersatt med ny (dyrköpt) odlingsjord... Nu ligger den trötta jorden kvar och blandat med den massvis med näring i form av det fermenterade hushållsavfallet som jag grävt ner.

När nu jorden i växthuset också nåtts av kylan och är så frusen så jag inte orkar gräva omkring i den har jag flyttat in en jordfabrik i huset... Japp inomhus ;-)








I vår klädkammare står nu en låda (130 liter!) full med bokashi och lite trött jord som jag hämtat i växthuset... Detta ska nu få stå där tills det blir vår och jag behöver fylla alla mina gamla och nya odlingslådor med näringsrik jord. Tänk vad pengar jag kommer att spara på att slippa köpa dyr odlingsjord...




Spännande vår att få
se hur det ser ut i lådan
efter x antal veckor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar