torsdag 23 juli 2015

Glass (utan glassmaskin)

Hade vispgrädde i kylskåpet som började närma sig bäst-före-datum... Vad gör man med grädde mitt i sommaren?? Jo, glass förstås :-)

Googlade runt lite och fick inspiration... testade och modifierade lite och nu!! har jag hittat mitt perfekta glassrecept!! Och såklart vill jag dela med mig :-) Det fiffiga i receptet är att man inte behöver använda någon maskin, glassmaskin alltså... eller tja, man kan ju vispa grädden för hand också om man känner för det ;-) Så, alltså... ingen maskin behövs :-)

  • 5 dl Vispgrädde
  • 1 burk Kondenserad mjölk
  • 3-4 dl Rysk yoghurt (skulle gissa att det går bra med turkisk eller grekisk, men det som är bra med den ryska är att den är lite fetare och lite fluffigare)
  • ½ tsk Vaniljpulver
Gör så här
  • Vispa grädden hårt
  • Vänd ner yoghurt
  • Vänd försiktigt ner kondenserad mjölk och vaniljpulver
  • Rör försiktigt tills allt blandat sig
  • Häll i en frystålig burk (jag använde en brödform som jag klätt med plastfolie)
  • Ställ i frysen i minst 6 timmar
  • Ta fram ca 10 minuter före servering
Har stora planer över att experimentera med smaker av alla de slag... om bara värmen kunde välla in och med den det stora glass-suget ;-)

Bilderna är inte överens med mig... eller ska jag säga, min mobil som har badat är inte överens med mig... Alla bilder är därför på tork, och jag håller alla tummar jag kan för att jag ska hitta dem igen...
Ni får helt enkelt föreställa er hur härlig glassen ser ut :-)
Eller följ mig på Instagram så får ni se :-*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar