söndag 5 januari 2014

Veckans planering

Dags för ny lista igen!! Den här gången ligger jag i alla fall i fas så jag har kommande vecka planerad redan.

Min strategi när jag gör matplan är att jag skriver in i kalendern vad för "sorts" mat vi ska äta så det blir ett jämnt flöde... Ex: Måndag: fisk, Tisdag: vegetariskt, Onsdag: kyckling, Torsdag: kött, Fredag: fisk, Lördag: kyckling, Söndag: kött... osv... Då ser jag till att det blir planerat för minst en vegetarisk middag/vecka och att det blir fisk mellan 1-3 gånger...

När jag sedan kommer på någon maträtt som jag vill skriva in så skriver jag bara in den på nästa "lediga" dag (alltså nästa dag som bara är "grundplanerad")... Hittar till exempel ett gott fiskrecept jag vill prova, då skriver jag in den på första dag där det bara står fisk, har jag kanske till och med hittat två fiskrecept så skriver jag in fiskrecept nummer två på nästa "fisk-dag".
För mig fungerar detta sätt att planera väldigt bra då jag har halva planen gjord utan att behöva komma på maträtt direkt. Grundplanen för det jämna flödet kan jag skriva in hur långt fram som helst egentligen...

I alla fall så är det här nästa vecka hemma hos oss:

Måndag: Brie- och salamipaj

Tisdag: Tanjas kycklinggryta

Onsdag: Bortbjudna på kalas :-)

Torsdag: Grekiska färsbiffar med tzatziki

Fredag: Italiensk lax

Lördag: Tortellinigratäng (vegetarisk)

Söndag: Köttbullar (barnens önskemat)




Önskar er en god vecka nu när ledigheterna är slut (för de flesta) och vardagen kommer tillbaka!! 
Mot ljusare tider :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar