torsdag 28 mars 2013

Lemon curd

Den här veckan har inte heller blivit som den borde... Tiden räcker inte alltid till det jag vill göra... Då får jag sänka ambitionerna något och prioritera om!
Nu är det alla fall lite ledighet att njuta av och lite goda påskträffar att planera.

I år tror jag vi bryter traditionerna något... eller förnyar dem kanske jag ska säga...

Till dessert kommer därför att serveras något (säger inte vad än) ackompanjerat av en gudomlig Lemon curd!! Tur att jag gjorde extra mycket för avsmakningen var kanske i det rikligaste laget ;-)

  • 2 Citroner
  • 2 Äggulor
  • 1 Ägg
  • 2 dl Strösocker
  • 100 g Smör
Gör så här
  • Tvätta citronerna noggrant
  • Riv det gula på ett fint rivjärn
  • Dela och pressa ut saften ur citronerna
  • Vispa samman äggulor, det hela ägget och socker i en bunke (som tål vattenbad)
  • Koka upp en kastrull vatten
  • Ställ bunken i vattenbad
  • Tillsätt citronskal och saft
  • Vispa ihop smeten
  • Låt bunken stå över vattenbad och rör/vispa under tiden tills smeten tjocknar (ca 15 minuter)
  • Tag bunken från vattenbadet
  • Klicka i smöret lite i taget
  • Rör däremellan så det smälter
  • Häll upp curden i rena glasburkar och förvara i kylen

Curden håller i kylskåp ca 14 dagar men går bra att frysa också
(har inte hunnit prova det själv ännu)
 
Glad och smaklig Påsk!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar