torsdag 16 juli 2015

Snickerskakor (snickersrutor)

Fick provsmaka dessa härligheter för någon vecka sedan... Mums!
Eftersom jag inte är ett fan av vanliga Snickers-godisar så blev jag glatt överraskad när jag tyckte om dessa och därför var receptet ett måste ;-)

Att det sedan var enkelt att baka, föll barnen i smaken och eftersom ingen ugn används så är det också ett lämpligt baka-med-barn-recept var mest plus i kanten :-)

Kan användas lite som tager-vad-man-haver men jag anger vad jag bakade med :-)

Blanda...

  • 350 g Jordnötssmör, crunchy (gärna ekologiskt)
  • 1 dl Strösocker
  • 1 liter dinkelpuffar (eller Rice Krispies)
  • 2 dl Sirap 
  • 1 dl riven Kokos
  • 300 g Mörk choklad

Gör så här:

  • Lägg bakplåtspapper i en form (ca 20x30 cm)
  • Blanda jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull
  • Värm sakta upp tills det nästan kokar, rör om då och då
  • Tag kastrullen från värmen
  • Blanda ner kokos och dinkelpuffar
  • Bred ut smeten på bakplåtspapperet 
  • Ställ den utbredda smeten svalt en stund
  • Smält chokladen i vattenbad
  • Bred ut den smälta chokladen över kakan
  • Låt svalna
  • Skär upp kakan i önskade former


Ät och njut :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar