lördag 9 mars 2013

Cakepops

Bakade choclate-chip cookies för ett tag sedan och blev inte helt nöjd... Jag brukar alltid vara försiktig med ugnstiden men här blev till och med jag överraskad hur mycket tid det stod i receptet och hur mycket tid de egentligen behövde... Är det åt rätt håll så går är det lätt att låta dem stå kvar och hålla dem under uppsikt, men de har rackarna blev övergräddade och torra...

Fick i alla fall efter mycket funderande en idé vad jag skulle göra med mina övergräddade, torra kakor... Cakepops!!
  • Kakor (valfri sort... jag tog som sagt choclate-chip cookies)
  • Creme cheese
  • Choklad
  • Strössel
  • Grillspett
Gör så här
  • Krossa kakorna till smulor
  • Blanda smulet med några matskedar creme cheese
  • Det ska bli en formbar "massa" men inte för kladdigt
  • Rulla bollar av "massan"
  • Stick in grillspett i bollarna
  • Krama åt dem så de sitter fast
  • Använd oasis (en sorts frigolit som används vid blomsterarrangemang) eller häll salt i en burk, detta för att kunna sticka ner pinnarna i något
  • Ställ in i kylen ett tag
  • Smält choklad, mörk eller ljus är helt valfritt
  • Doppa de kalla bollarna i chokladen, hjälp ev till och bred runt med en sked så hela bollen blir täckt med choklad
  • Garnera med valfritt strössel, doppa och rulla eller bara strö lite försiktigt... låt fantasin flöda!!
  • Förvara svalt till servering


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar