lördag 23 januari 2016

Långbakad fläsksida

Om flanksteken var sommarens köttdetalj som vi tillagade många gånger så är fläsksidan vinterns motsvarighet.
När man har tiden att långsamt få tillaga mat med en uns tålamod och en massa kärlek kan det inte bli annat än fantastiskt.
 
Nu har jag också hittat fram till hur jag vill tillaga denna maträtt, så då delar jag med mig såklart!
 
  • Sidfläsk (färsk)
  • Salt
  • Peppar
  • Timjan
  • Rosmarin
  • Honung
  • Äppelmust (kan uteslutas)
Gör så här
  • Starta ugnen på 125 grader
  • Börja med köttsidan uppåt (svålsidan nedåt)
  • Salta och peppra rikligt, massera gärna in kryddorna i köttet
  • Vänd på köttet
  • Skär snitt i svålen (jag har gjort rutmönster med en vass kniv)
  • Krydda med timjan och rosmarin
  • Ringla över honung
  • Lägg köttet i en ugnsfast form
  • Tillsätt någon/några matskedar äppelmust i botten på formen
  • Tillaga i ugnen minst 4 timmar
 
Ät och njut!
Jag har serverat köttet med både potatis, rotmos och coleslaw... Lika gott alltihop :-)
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar