tisdag 24 januari 2012

Vegetarisk lasagne

Här kommer anledningen/orsaken till min Ratatouille.
Visst tycker hela familjen att en vanlig lasagne är väldigt god, men jag kände att jag ville prova något nytt... varför inte vegetariskt??
Vi (eller jag) är dålig på att laga vegetarisk mat av den enkla anledningen att vi sällan eller aldrig gör det. Har tänkt att kanske införa en vegetarisk rätt i veckan men aldrig kommit till skott.
Får kanske börja lite försiktigare... en vegetarisk rätt i månaden (som kanske ökar till två... osv...)

 
Lasagne blev det i alla fall, och god var den!! Man och barn (och jag) åt med god aptit!
Så hittar jag ingen ny vegetarisk rätt till nästa månad så kör vi väl den här i repris ;)

 
    
    Lite riven ost på toppen,
    sen skjuts in i ugnen
    
  • Ratatouille
  • Lasagenplattor
  • Ostsås
  • Riven ost
Gör så här
  • Sätt ugnen på 175°
  • Lägg ett lager ratatouille i botten
  • Bred på lite sås
  • Lägg ett lager lasagneplattor
  • Upprepa 2-3 gånger beroende på hur stor form du har och hur mycket du ska göra
  • På de översta lasagneplattorna läggs ett lager sås direkt
  • Strö lite riven ost över
  • Gratinera i 30 minuter
  • Höj temperaturen till 190°
  • Gratinera ytterligare 10 minuter för att få lasagenen gyllenbrun
Ostsås
  • Smör
  • Vetemjöl
  • Mjölk
  • Vit tryffelolja
  • Riven Parmesanost (eller annan smakrik ost)
  • Salt och Peppar
Gör så här
  • Smält smör i en kastrull (helst teflon eller annan non-stick)
  • Vispa i mjölet (bottenredning)
  • Späd med mjölk
  • Koka såsen försiktigt
  • Smaksätt med salt, peppar och tryffelolja
  • Vänd ner osten precis på slutet
Det är lätt att bränna ostsås (och svårt att låta bli att vispa loss det från botten) och en och annan mjölklump kan finnas kvar... Enkelt åtgärdat!!
Sila såsen ner i en ren kastrull innan du vänder ner osten och vips så har du en slät och fin ostsås!!


Gyllenbrun och färdig att hugga in i!!
Mycket god!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar